Merchant – Ivory: obrittiskt brittiskt

Vad har en judisk flykting, en amerikansk regissör och en indisk muslimsk producent gemensamt med varandra? Jo, några av de mest brittiska filmer som någonsin gjorts! För vem associerar inte filmer som ”Ett rum med utsikt”, ”Howards End” och ”Återstoden av dagen” med allt som har med Storbritannien att göra?

Den längsta relationen

När den amerikanske filmregissören James Ivory mötte den åtta år yngre indiske producenten Ismail Merchant på slutet av 50-talet så slog det genast gnistor mellan de två männen. Inom några år hade de inte bara etablerat sin privata relation utan även grundat ett filmbolag som de kallade Merchant Ivory Productions och som skulle verka i hela 44 år tills Merchants bortgång. I samarbete med manusförfattaren Ruth Prawer Jhabvala och en lång rad av deras tids främsta skådespelare kom de att producera några av de mest älskade filmerna i brittisk historia.

Det som förenade den kreativa trion var inte bara kärleken till film och litteratur, utan även den gemensamma visionen om att göra filmer om den brittiska kolonialismen av Indien och om svunna tiders tabun och samhällen. Under 60- och 70-talet gjorde de ett antal filmer med mer eller mindre framgång, men det var med filmen ”Ett rum med utsikt” år 1985 som de slog igenom riktigt stort. Efter det följde ett antal succéer i liknande anda med skådespelare som Hugh Grant, Emma Thompson, Anthony Hopkins, Helen Mirren och Maggie Smith i huvudrollerna, som senare influerat skapare av verk som ”Downton Abbey” eller ”Marigold Hotel”.

Även om Merchant-Ivory skapade så kallade ”feelgood”-filmer, i bemärkelsen att de är mycket underhållande och en fröjd för ögat, så behandlade de alltid känsliga ämnen som rasism, homofobi och fängslande människoöden. Deras filmer kan redan nu kallas klassiska, och kommer alltid att älskas av en stor publik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *