Om det är någon vars namn i princip är synonymt med modern brittisk filmunderhållning så är det Richard Curtis, trots att han själv egentligen inte har brittiskt blod i ådrorna. Son till en tjeckoslovakisk far och en australiensisk mor föddes Curtis på Nya Zeeland och kom att leva i ett flertal länder, inklusive Sverige, innan familjen till sist bosatte sig i England. Här fick han sin utbildning och kom tidigt att få upp intresset för att skriva, och började så småningom sin karriär som manusförfattare tillsammans med sin studiekamrat vid Oxfords universitet, Rowan Atkinson.

Trots sina enorma succéer både som manusförfattare och regissör, och det faktum att han är ett riktigt hushållsnamn i sitt hemland, så är den modeste Curtis inte lika namnkunnig i andra länder. Hans filmer, däremot, hör till den moderna TV- och filmhistoriens mest framgångsrika, och man behöver inte vara cineast för att känna till alster som Fyra bröllop och en begravning, Notting Hill, Bridget Jones och Love, Actually för att bara nämna några få.

En riktigt rivstart

Till skillnad från många andra manusförfattare som fått kämpa i årtionden för att åtminstone få något erkännande, om ens det, så kom Curtis igång nästan omedelbart. Blott i tjugoårsåldern hade han börjat arbeta för både radio och TV och genom sitt samarbete med vännen Atkinson lyckades de båda unga männen skörda otaliga framgångar med program som Not the Nine o’ Clock News som i Sverige blev känt som Inte Aktuellt, och jättehiten Black Adder: Svarte Orm.

Curtis, filmregissören

Curtis började så småningom arbeta mer och mer uteslutande med film och det var hela tiden som manusförfattare och/eller producent som han var mest framgångsrik. Filmerna om Mr. Bean och en rad romantiska komedier blev snart hans varumärke, och biobesökarna flockades så fort hans filmer gick upp på vita duken. Än idag sitter folk som fastklistrade vid rutan när Notting Hill eller Bridget Jones går i repris, för att inte tala om Love Actually som för många blivit något av en julklassiker.

Trots det har Curtis inte regisserat fler filmer än vad man kan räkna på sin ena hand, och debuten var just Love Actually år 2003, som han också skrivit manuset till. Genom sina kärleksförklaringar till London och människoöden har han gett sin publik timmar av underhållning, och även om han ibland anklagats för att vara för lättsam och översentimental så är det få som inte dras med i hans berättelser. Till dags datum har Curtis regisserat ytterligare tre filmer: The Boat that Rocked, en sann historia om piratradio på 60-talet, About Time om en tidresenär och Yesterday, om en man som vaknar i en värld som aldrig hört talas om Beatles och gör sig ett namn genom att ”skriva” deras låtar.